Nahajate se na arhiviranem spletnem mestu 51. Tedna slovenske drame - za obisk aktualnega spletnega mesta, kliknite tukaj.

51. Teden slovenske drame

Matjaž Zupančič

Nova rasa

SNG Drama Ljubljana

Zasedba

Režiser: Matjaž Zupančič

Dramaturginja: Darja Dominkuš

Scenografka: Janja Korun

Kostumografka: Bjanka Adžić Ursulov

Koreografinja: Sinja Ožbolt

Lektor: Jože Faganel

Oblikovalec zvoka: Vanja Novak

Oblikovalec svetlobe: Andrej Hajdinjak

Asistent režiserja (študijsko): Bor Ravbar

Asistentka dramaturginje (študijsko): Zala Norčič

Igrajo

Viktor Karlstein – Bojan Emeršič

Sturmführer – Jurij Zrnec

Marcelo – Saša Tabaković

Karolina – Barbara Cerar

Helga – Barbara Cerar

Führer – Gregor Baković/Aleš Valič

Hajdi – Barbara Cerar

Markus – Saša Tabaković

O uprizoritvi

Če umetniki namenoma slikajo tisto, kar ne obstaja, sodijo v zapor. Če slikajo tisto, kar vidijo, sodijo v bolnišnico.
Adolf Hitler

Satirična komedija Nova rasa govori o dveh mladih slikarjih, Adolfu Hitlerju (Gregor Baković/Aleš Valič) in Viktorju Karlsteinu (Bojan Emeršič), ki bi se rada vpisala na dunajsko Akademijo za likovno umetnost, ampak jima ne uspe. Veliko pozneje, leta 1944, sta oba v Berlinu. Hitler je medtem postal firer, Karlstein pa znanstvenik, ki za potrebe Wermachta konstruira novi monstruozni bitji, moškega in žensko. Dve telesi, po njegovih algoritmih nadčloveka z multiplicirano močjo, ki bosta spočeli novo raso. Überrasse. Markus (Saša Tabaković) in Heidi (Barbara Cerar) bosta zmagovito orožje v času, ko nacisti izgubljajo na vseh frontah. Hkrati pa sta tudi Viktorjevo umetniško delo. Njegov odgovor na izrojeno, abstraktno umetnost. Entartete Kunst. Da pa se bo eksperiment posrečil, morajo biti deli teles, ki sestavljajo novi kreaturi, arijskega porekla. Predvsem je treba izločiti najnevarnejše: Jude, homoseksualce, Cigane … Tu pa nastopi težava: leta 1944 v Berlinu čistega "arijskega materiala" ni več na pretek in lahko pride do usodne napake …

Zupančič skozi zgodovinski kontekst opozarja na nadvse aktualne polemike ponovnih vzponov fašizma, rasizma, šovinizma in ksenofobije ter se sprašuje, ali tudi danes obstaja strah pred "izrojeno umetnostjo". Pri iskanju odgovorov se poda k njihovemu izvoru, z upanjem, "da bo ključna poanta, ki seveda meri natančno nazaj na sodobnost, skozi takšno distanco postala bolj jasna". 

"Svet danes. Teater danes. – V kakšnem času živimo danes? Kaj ima sodobna družba opraviti z rasizmom, šovinizmom, ksenofobijo, sovraštvom do tujcev? Ali tudi danes obstaja strah pred "izrojeno umetnostjo"? Pred nižjimi rasami? Ali danes v Evropi in po svetu dvigujejo glavo novi fašizmi in ali lahko te pojave imenujemo s tem imenom? Morda je pametno, da bi se pri iskanju odgovora na ta vprašanja vrnili k njihovemu izvoru. In ker delam teater, se igram s fikcijo. S satiro. Ali so stvari preveč resne, da bi odgovore iskali skozi komedijo? Nasprotno. Zgodovina filma in teatra izpričuje, da je bila na tem področju pri detronizaciji nacistov najbolj učinkovita prav komedija: Lubitsch, Chaplin … Tudi zato, ker pomeni možen premik iz rahlo benignega patosa, ki se skriva v prepričevanju enako mislečih. Menim, da je Nova rasa eden mojih najbolj radikalnih tekstov. Gojim upanje, da ne zato, ker se na odru sekajo glave in se režejo udi." (Matjaž Zupančič)

*Besedilo je povzeto s spletne strani uprizoritve.

"V svoji bogati dramatiki je Zupančič družbenokritični verist, upovedovalec vsakdanjosti, to pot pa se je odločil za zgodovinski okvir in čas tik pred propadom tretjega rajha, Hitlerjev labodji spev. Predstava tematizira tudi ali predvsem razmerje politične nomenklature do umetnosti." (Melita Forstnerič Hajnšek, Večer, 19.10. 2020)

Premiera: 25. in 26. septembra 2020, Mala drama

Predstava traja 1 uro in 50 minut in nima odmora.

 

51.TSD POVEČAVA: Matjaž Zupančič o uprizoritvi Nova rasa

Fotogalerija

Nova rasa <em>Foto: Peter Uhan</em>
Foto: Peter Uhan
Nova rasa <em>Foto: Peter Uhan</em>
Foto: Peter Uhan
Nova rasa <em>Foto: Peter Uhan</em>
Foto: Peter Uhan

Iskalnik